2014. május 26., hétfő

Jogsi

A múltkor említettem, hogy az amerikai jogosítvány megszerzése erősen eltér a Magyarországon megszokottól. Most nem megyek bele, hogy itt a vezetés mennyire hozzátartozik a mindennapi élethez és így a jogosítvány megléte mennyire alapvető, szinte "emberi jog", inkább csak leírom, hogy nekünk ez hogy ment. A vizsga, csakúgy, mint otthon, két lépésből áll: teszt és rutin. Aki most vakarja a fejét, hogy "és mi a helyzet a 1ooooo forintos oktatással?" azoknak van egy jó hírünk: kötelező képzés itt nincs! Őket nem érdekli, hogy honnan tudja az ember, hogy a STOP táblánál meg kell állni, hogy melyik kar az index a kocsiban, ha megfelelően használja.

Amikor a páciens úgy érzi, hogy itt lenne az ideje, hogy szerezzen egy jogosítványt, akkor letöltni a helyi kresz könyvet az internetről (vagy megrendeli nyomtatásban), szépen elolvassa, hogy merre hány méter, gyakorlásképpen kitölt néhány online tesztet, majd ellátogat a helyi DMV-hez (Department of Motor Vehicles), ami a mi okmányirodánknak felel meg (nem teljesen). Itt (előzetes bejelentkezés után) viszonylag gyorsan sorra kerül, majd közli az igényét: bemutatja a papírjait, kifizeti a vizsga és a jogsi 35 dolláros (!!!!) árát, készítenek róla egy fényképet, felveszik az aláírását, végül jön a látás vizsgálat. A processzus kezdetét követő kb. 15. percben sor kerül az elméleti vizsgára: a néni ad egy tompa hegyű HB-s grafit ceruzát és egy papírt a kérdésekkel, ahol be kell x-elni a helyes választ. Az időt nem mérik, a "vizsgára" folyamatosan érkeznek az emberek, és tulajdonképpen senki nem figyel arra, hogy az ember csak a saját kúfőből dolgozzon. Ha megtettük tippjeinket, a lapot odavisszük a néninek, aki egy piros fliccel azonnal ki is javítja! 36 kérdésből minimum 3o kérdésre kell tudni a helyes választ, hogy sikeres legyen a vizsga. Sikeres vizsga esetén lehet jelentkezni rutinra, mi azonnali városi vezetést jelent. :D Sikertelen vizsga esetén fél órával később újra lehet próbálkozni (egy nap maximum 5x!) jelképes pótvizsgadíj (5$) fejében. 
A többi kérdés a túloldalon volt, amiből egyet hibáztam: az tippeltem, hogy magas véralkohol szinttel
12 hónap börtönt lehet kapni, közben csak 6-ot. 

A rutin vizsgára kb. 2 héttel később kerül sor, és nagyjából úgy zajlik, mint a magyar városi vizsgán, azzal a különbséggel, hogy csak a vizsgázó és a vizsgabiztos ül a kocsiban és a kocsit a vizsgázó viszi a vizsga helyszínére!!! :D Első lépésként kell menni egy kört a parkolóban, hogy kiderüljön, hogy a vizsgázó nem teljesen közveszélyes, mielőtt kilép a forgalomba. Ezután kb. fél órán keresztül, a környező utakon kell különböző forgalmi szituációkban túlélni. Ha sikerül a vizsga, akkor a vizsgázó azonnal kap egy ideiglenes jogsit, amivel már vezethet, amíg meg nem érkezik a rendes jogsi, amit postával küldenek ki a címére. Sikertelen vizsga esetén, mint pl. szegény Erika, a vizsgázó foglal egy újabb időpontot (5$ pótvizsgadíj), majd szomorúan beül a kocsijába, és szépen hazavezet. :D A jogosítvány egy, a hazaihoz nagyon hasonló, plasztikkártya, amit személyi igazolványként is használnak (itt is van személyi igazolvány, de azt csak az kap, akinek valami miatt nem lehet jogsija). A jogosítványon nagyítóval sem találtam egy hazafias idézetet, ami itt nagy szó!

1 megjegyzés:

  1. hát nem találok szavakat ...
    mondjuk a kötelező elméleti képzéssel nem volt bajom és megérte a pénzét
    a bajok a gyakorlati oktató megjelenésével kezdődtek (kb. olyan szinten vette el a kedvem a dologtól, mint egy nagytudású fociedző) - nektek mik a tapasztalataitok?

    VálaszTörlés